מיגון אש ברכבים פרטיים וציבוריים

מיגון אש ברכבים פרטיים וציבוריים

תוכן עניינים

הרכב שבו אנו נוסעים יום יום הוא מכונה מורכבת עם רכיבים מכניים וחשמליים רבים. 

בזמן שהרכבים שלנו הופכים יותר ויותר חכמים, עם רכיבי חיכוך רבים, נוזלים דליקים וחיווט חשמלי מורכב, שריפה היא הדבר האחרון שרובנו חושבים עליו, אך לצערנו זה לא כל כך נדיר ובמיוחד ברכבים ישנים יותר.

שריפה במכונית נוסעת עלולה להיות קטלנית. כמובן שבראש ובראשונה לנוסעי הרכב, אך גם אם כיבוי השריפה הצליח ואין פגיעה בנפש, הנזק למערכות האלקטרוניקה שברכב, עשוי להיות קטלני ולפעמים בלתי הפיך.

בישראל, אין חובת מיגון לרכבים פרטיים, אך לרכבים ציבוריים חובה זאת קיימת וצריכה לעמוד בדרישות מקפידות משרד הרישוי.

חשיבות מערכות מיגון האש לרכבים גדולים או ציבוריים 

חובת מיגון אש חלה בראש ובראשונה על אוטובוסים, אשר מטבע הדברים שמירה על חיי הנוסעים תמיד בעדיפות עליונה.

שריפות באוטובוסים קיימות בכל מקום בעולם. לצערנו, אצלנו בישראל האקלים החם בחודשי הקיץ אף מעלה את התדירות, אם כי מרבית השריפות הן כתוצאה מכשלים במנוע, כך שעם טיפול מכני טוב ובשילוב מיגון אש, ניתן לצמצם את הנזק.
באוטובוס המנוע ממוקם בחלקו האחורי של הרכב. דליפה של דלק, נזילת שמן הידראולי או קצר חשמלי, יגיעו לידיעת הנהג לעיתים כאשר כבר מאוחר מידי. לנהג אשר ממוקם בחלקו הקדמי של האוטובוס יהיה קשה מאד לתפוס זאת מוקדם ולפעול בהתאם.

מערכת מיגון אש אוטומטית, אשר מותקנת בקרבת המנוע ושפועלת מידית עם פרוץ השריפה, מגינה על חיי הנוסעים. מיד זיהוי התקלה, נשלחת התראה לפאנל הנהג (Dashboard) ובלי קשר המערכת מופעלת מעצמה. כך הנהג שנחשף לבעיה מיד, יכול לעצור ולטפל בזה, ובמקביל מופעלת מערכת הכיבוי ומכבה את האש במהירות.

מטף כיבוי אש גם ברכבים פרטיים

בשנים האחרונות כמות המכוניות בכבישים עולה בהדרגה בכל שנה.
מצד אחד, יש יתרון משמעותי בכך שמספר הרכבים החדשים גדול יחסית ממספר הרכבים הישנים, הנמצאים בו זמנית בכבישים.
מטבע הדברים, לרכב חדש סיכוי נמוך יותר לבעיות אשר ברכב ישן שנוסע כמה שנים טובות.
אך הצפיפות בכביש מעלה את הסיכוי לכל רכב, חדש או ישן לתקלה מכנית או חשמלית שתוביל לשריפה.

מטף כיבוי אש ברכב זה כמו חגורת בטיחות

הדבר הראשון שתמיד נעשה כשנכנס לאוטו שלנו זה לחגור חגורת בטיחות. זה חד משמעית מציל חיים במקרה של תאונה!

מטף כיבוי אש לרכב, נועד לאותה מטרה. המטף מאפשר לנו לפעול מהר במקרה של שריפה, ולהציל חיים.

מיקום המטף ברכב

את המטף, מאחר והוא לא גדול במיוחד, ניתן למקם כמעט בכל מקום. אך מחשבה נוספת תבהיר לנו, שלא נכון יהיה לשים אותו בתא מטען מאחור, למרות שזה יכול להיות מאד נוח.  בתא המטען לא תמיד תהיה לנו אפשרות לפעול במהירות במקרה הצורך.
זה אולי פחות נוח, אך המיקום הטוב ביותר למטף כיבוי אש ברכב, הוא בפנים ואפילו עדיף מקדימה. (להרחיק מילדים). גישה מהירה למטף הכיבוי יכולה לשנות את פני הדברים במקרה של שריפה.

חשוב להקפיד על עיגון בטיחותי לרכב, שימנע תזוזה של המטף ויאפשר לו להישמר במקום בו מעוניינים שהוא יהיה. במידה ואין אפשרות לעגן אותו מקדימה, כדאי למצוא מיקום אחר קרוב.


ולסיום, חשוב לוודא שהמטף הוא 'מטף אבקה' עלות מטפי האבקה לרכב לא גבוהה. אפילו הסוג הפשוט ביותר יעשה את העבודה במקרה הצורך, כך שאין סיבה שלא לשמור על חיינו בצורה כל כך קלה וזמינה.

מידע נוסף לעיונכם